El suro
El boicot: serveix d’alguna cosa, realment?

Segurament alguna vegada has sentit parlar de fer boicot a alguna cosa: a una empresa, a un producte, a un concert… Però, què vol dir exactament? I per què la gent ho fa?
Fer boicot vol dir deixar de comprar, consumir o donar suport a un producte, empresa o esdeveniment com a manera de protesta. En lloc de fer soroll amb paraules, el boicot envia un missatge molt clar amb els fets: “No estic d’acord amb el que feu, així que no comptareu amb els meus diners ni amb el meu suport.”
I per a què serveix?
- Per cridar l’atenció: Si molta gent deixa de comprar un producte, l’empresa se n’adona ràpidament. El boicot és una manera de fer que els responsables escoltin les crítiques.
- Per provocar canvis: Quan les empreses o institucions veuen que perden diners o popularitat, tenen més motius per canviar allò que la gent critica.
- Per mostrar valors: Fer boicot també és una manera de dir al món què és important per a tu: els drets humans, el medi ambient, els animals…
Exemples:
Deixar de consumir una marca de roba perquè explota treballadors en altres països.
No anar a un concert d’un artista que ha fet comentaris racistes.
No comprar productes testats en animals.
No comprar productes de països vinculats amb guerres.
Ja deus saber una mica sobre el que està passant a Palestina: fa anys que l’estat d’Israel està atacant a la població palestina que viu a la Franja de Gaza, a Cisjordània, inclosos la gent que no té cap culpa del que està passant al seu país. Els governs que tenen poder no estan fent gran cosa al respecte, i és per això que la gent arreu del món està buscant maneres de mostrar que no estan d’acord amb aquesta situació. I, a part de les manifestacions, el fet de deixar de consumir productes produïts a Israel, és a dir, fer-los boicot, és un dels mecanismes més directes que han trobat.
Però… funciona de veritat?
Depèn de quanta gent s’hi sumi i de com es comuniqui la protesta. Quan el boicot té èxit, pot aconseguir grans canvis: millors condicions laborals, més respecte pel medi ambient o que els governs es replantegin les seves accions.
En resum, fer boicot és utilitzar el teu poder com a consumidor per defensar allò que creus just. És una manera de dir: “Els meus valors no estan en venda.”
Una mica de dades…
A vegades va bé veure les dades objectives per adonar-nos del poder que tenen les nostres accions quotidianes.
De totes maneres, és complicat determinar exactament quin és l’impacte directe del boicot, ja que l’augment o la disminució de les vendes té a veure amb molts factors alhora. Però sí que a grans trets, podem treure que:
McDonald’s: les seves vendes a escala mundial han disminuït, i sobretot on s’ha notat ha estat al Pròxim Orient i a algunes parts d’Àsia.
Starbucks: tot i no ser exclusivament una conseqüència del boicot, aquesta empresa va perdre uns 11 milions d’USD a finals de l’any 2023, i va haver d’acomiadar uns 2000 treballadors de les franquícies del Pròxim Orient.
Carrefour: el novembre del 2024 la multinacional francesa havia tancat les seves botigues a Jordània a causa del boicot que estava rebent. També han disminuït notablement els seus beneficis, encara que com ja hem anat comentant, no tot es pot atribuir al boicot.
Si t’interessa saber com pots saber quins productes i marques són boicotejades per aquesta causa, pots descarregar-te l’aplicació NO Thanks!
