El suro
Les xarxes no són neutrals: qui tria què veiem?

Segurament no cal que t’expliquem què són les xarxes socials. Hi convius cada dia: t’hi informes, hi fas memes, hi parles amb amistats o hi segueixes gent que admires. Però durant aquest curs moltes persones, entitats i col·lectius s’estan preguntant:
Qui controla aquests espais? I a qui beneficien?
El debat, sobretot ha sorgit amb la compra d’X (antigament Twitter) per part d’Elon Musk.
Qui és Elon Musk i perquè ens importa?
Elon Musk és un dels homes més rics del planeta. Segurament et sona per ser el propietari de Tesla (cotxes elèctrics) o SpaceX (coets i satèl·lits espacials), i ara recentment per ser el propietari de la xarxa social X. Això suposa que Elon Musk no és un usuari més, ell n’és l’amo i controla tot el que hi passa:
- Pot canviar normes, algoritmes i maneres de funcionar de la plataforma segons la seva visió i interessos.
- Té un altaveu enorme: quan parla o pren decisions afecten a milions de persones.
Molts moviments i col·lectius socials, com Esplais Catalans, algunes universitats, mitjans de comunicació i ateneus, denuncien que desde que Musk n’és propietari la xarxa social ha relaxat molt el control sobre els discursos d’odi, ha donat més espai a perfil i idees d’extrema dreta i ha convertit la plataforma en un lloc on els missatges que qüestionen el sistema i defensen els drets socials tenen molta menys visibilitat. La xarxa social premia per contra els discursos neoliberals, feixistes i individualistes.
Al mateix temps. Musk és un símbol molt clar d’una cosa: la concentració de poder econòmic i tecnològic en poques mans. Una sola persona propietària d’un espai on es mou tanta informació i opinió.
Capitalisme i Xarxes
Moltes de les plataformes que fem servir cada dia funcionen amb unaògica molt clara: fer diners. No són serveis públics; són empreses privades que han de créixer, tenir beneficis i agradar als inversors.
Això què vol dir?
- El que es decideix no es basa en el bé comú, sinó en què genera més beneficis.
- El que et mostren no és neutral: està pensat perquè hi passis més temps i facis més clicks en coses que generen diners (anuncis, subscriptors, etc.)
- Obrim el mòbil pensant que triem lliurament què veure, però la majoria de vegades ja hi ha una tria feta per nosaltres que es mostra en el feed.
Si les xarxes condicionen què pensem i què veiem… no hauria de preocupar-nos qui les controla?


