El suro
Què vol dir fer boicot i per a què serveix fer-ne?

boicot!
Potser alguna vegada has sentit parlar de fer boicot a alguna cosa: a una empresa, a un producte, a un concert… Però, què vol dir exactament? I per què la gent ho fa?
Fer boicot vol dir deixar de comprar, consumir o donar suport a un producte, empresa o esdeveniment com a manera de protesta. En lloc de fer soroll amb paraules, el boicot envia un missatge molt clar amb els fets: “No estic d’acord amb el que feu, així que no comptareu amb els meus diners ni amb el meu suport.”
I per a què serveix?
- Per cridar l’atenció: Si molta gent deixa de comprar un producte, l’empresa se n’adona ràpidament. El boicot és una manera de fer que els responsables escoltin les crítiques.
- Per provocar canvis: Quan les empreses o institucions veuen que perden diners o popularitat, tenen més motius per canviar allò que la gent critica.
- Per mostrar valors: Fer boicot també és una manera de dir al món què és important per a tu: els drets humans, el medi ambient, els animals…
Exemples:
Deixar de consumir una marca de roba perquè explota treballadors en altres països.
No anar a un concert d’un artista que ha fet comentaris racistes.
No comprar productes de països vinculats amb guerres.
Segurament ja saps una mica sobre el que està passant a Palestina. I si no és així, no pateixis, ara te’n fem cinc cèntims i t’expliquem que hi té a veure el boicot en tot això.
La història és molt més llarga, però el cas és que fa anys que l’estat d’Israel està atacant a la població palestina que viu a la Franja de Gaza, a Cisjordània, inclosos nens i nenes com tu i gent que no té cap culpa del que està passant al seu país.
Els governs que tenen poder no estan fent gran cosa al respecte, i és per això que la gent arreu del món està buscant maneres de mostrar que no estan d’acord amb aquesta situació. I, a part de les manifestacions, el fet de deixar de consumir productes produïts a Israel és un dels mecanismes més directes que han trobat.
Però… funciona de veritat?
Depèn de quanta gent s’hi sumi i de com es comuniqui la protesta. Quan el boicot té èxit, pot aconseguir grans canvis: millors condicions laborals, més respecte pel medi ambient o que els governs es replantegin les seves accions.
En resum, fer boicot és utilitzar el teu poder com a consumidor per defensar allò que creus just. És una manera de dir: “Els meus valors no estan en venda.”
